Publikované 1. 2. 2022

Zažltnuté svetlomety na aute

Zažltnuté predné svetlomety sú dnes častým problémom starších áut. Zažltnutie je spôsobené prirodzeným opotrebovávaním plastu, z ktorého sú svetlá vyrobené - mechanickým pôsobením počas jazdy (vietor, dážď, prachové častice, UV žiarenie, teplo - zima ..) v ňom vznikajú mikrotrhliny, ktoré spúsobujú rozptyl svetla prejavujúci sa ako zažltnutie a teda zníženú svietivosť svetlometov.

Pri STK to môže byť problém - vozidlo nemusí prejsť technickou kontrolou a technický pracovník môže požiadať vodiča, aby zažltnutie odstránil. Aké má vodič možnosti?

1. Autoservis - vyleštenie svetlometov zbrúsením a lakovaním

Toto je klasický postup. Jemným brúsnym papierom sa svetlomety obrúsia na vonkajšom povrchu, a potom sa na ne nanesie laková vrstva. Cena sa pohybuje okolo 50-60 Eur za vyleštenie obidvoch svetiel (resp. podľa typu vozidla) a na jeden deň treba nechať auto v servise, aby lak zaschol. Výsledok je pekný - svetlomety skutočne vyzerajú ako nové a na STK nebude žiadny problém. Zlá správa je, že trvácnosť tohoto postupu je asi 1 - 2 roky. Nanesený lak sa postupom času znovu opotrebuje mechanickým pôsobením a svetlomety opäť začnú postupne žltnúť. Druhá zlá správa je, že brúsením povrchu svetlometov sa stenčuje predná stena svetlometu a absolvovať túto procedúru nemožno donekonečna. Stenčovaním steny plastu na svetlách sa zvyšuje riziko prasknutia, resp. poškodenia odrazeným kamienkom apod. Cena jedného nového svetlometu vychádza napr. na staršie Fabie Combi okolo 130 - 200 Eur.

2. Svojpomocne - vyleštenie svetlometov zbrúsením a lakovaním (?)

Amatérske videá na internete ukazujú postupy, ako vybrúsit svetlomety rôznymi postupmi. Niektoré sú dosť bizardné, niektoré vyzerajú v pohode. Problém týchto videí nie je v tom, že by nemali pravdu - zbrúsenie bude fungovať napr. jemným šmirgľom, alebo zubnou pastou. Problém je, že väčšinou neukazujú kompletný postup - tzn. vrátane lakovania. Alebo namiesto laku používajú rôzne vlastné alternatívy. Pritom lak rozhoduje, ako dlho úprava vydrží.

Niektorí napríklad odporúčajú nastriekať na povrch obrúseného svetlometu WD40 - ano, to bude fungovať ... po prvý dážď, keďže WD40 je olej :-) Treba si preto dať pozor, niektoré videá môžu byť zavádzajúce. Minimálne si treba dať pozor na to, aký lak / náter odporúčajú na nanesenie povrchovej vrstvy - odolnosť voči poveternostným podmienkam a trvácnosť. Ja osobne som nechcel robiť takéto pokusy a radšej som auto prenechal odbornému autoservisu - dvakrát v priebehu 4 rokov.

Tretí krát - pred STK - bolo zrejmé, že buď zanedlho kupujeme nové svetlomety (hoci inak plne funkčné), alebo sa pozriem po alternatívach. Po krátkom hľadaní som natrafil na web ciste-svetlomety.com, ktorú som sa rozhodol vyskúšať. Nebolo čo stratiť.

3. Svojpomocne - sada na leštenie svetlometov

Stránka ciste-svetlomety.com avizuje, že predáva sadu čistiacich utierok na svetlomety - jednoduchým pretretím svetlometov utierkami, ktoré sú už napustené nejakým lakom. Postup na videu a fotografiách vyzeral jednoducho a niekoľko desiatok recenzií bolo pozitívnych. Dokonca z eShopu odpovedali na moju otázku "Ako dlho náter vydrží?" odpoveďou "Asi 1 - 1,5 roka.", čo približne aj zodpovedalo mojim skúsenostiam s predošlými lešteniami. Zadal som teda objednávku v cene 13 Eur + poštovné (DPD 4 Eur) a po pár dňoch mi prišla zásielka. Z Bulharska. Obsahovala 3 balíky s utierkami a postupom pri renovácii.

Obr. 1 - Zásielka objednaná online cez ciste-svetlomety.com - sada pre leštenie svetlometov

Postupoval som presne podľa návodu - viď obrázok s Pokynmi. Najprv očistenie od nečistôt a prachu obyčajnou vodou, nechať usušiť. Ľavý svetlomet som poutieral vreckovou z prvého žltého vrecka. Vreckovka bola napustená nejakou hustou priesvitnou tekutinou a svetlomet po chvíli zožltol. Mierne som začal žltnúť aj ja - mal som tri dni pred STK. Vreckovkou z druhého žltého vrecka som pretrel druhý - pravý - svetlomet. Nechal obidva chvíľu uschnúť - asi 10 minút. Potom vreckovou z červeného vrecka som poutieral obidva svetlomety - aha, a teraz už boli priesvitné. Panika ustúpila.

Domnievam sa, že žlté vreckovky majú za cieľ "zaliať" mikrotrhliny v plaste (= namiesto brúsenia) a náter z červeného vrecka je zase lak (= to, čo by malo dlho vydržať).

Odporúčané je nechať asi 24 hodín auto stáť, zabezpečiť, aby sa povrch svetlometu mechanicky nenamáhal a neodstránila sa tak čerstvo nanesená vrstva. Postup som viac-menej dodržal, hoci o pár hodín po vyleštení mierne spŕchlo - neviem posúdiť, či to nejako ovplyvnilo konečný účinok.

V každom prípade auto prešlo STK bez problémov. V čase písania tohto článku je približne 6-7 mesiacov od aplikácie sady a svetlomety sú mierne zažltnuté - obr. nižšie - ale stále je to lepšie, ako pred STK.

Ešte poznámka - jednou sadou by sa dali ošetriť aj dve autá, utierky majú dostatok tekutiny. Po otvorení v priebehu 1-2 dní z nich tekutina vyprchá a uschnú. Na balíkoch je uvedená tiež jedna zaujímavá vec - patent čaká v Californii na schválenie (Patent pending). Objednané cez slovenský eshop, odoslané z Bulharska s izraelským patentom registrovaným v USA :-)

Obr. 2 - Vyleštené svetlomety na našej Fabii - takto vyzerajú polroka od použitia sady na leštenie svetlometov.
Žiadna sláva, ale STK by stále prešlo :-) Bohužiaľ, neodfotil som svetlomety ako vyzerali pred samotným leštením :-(
V tom čase som ešte neplánoval písať nejaký článok. (kliknite pre zväčšenie)

Záver

Kľúčovým problémom všetkých postupov je krátka trvácnosť povrchového ochranného laku. Nič nenahradí originálny plast, z ktorého je svetlomet vyrobený. Mechanické namáhanie povrchu svetlometu je počas jázd také intenzívne, že aj ten najkvalitnejší lak má len obmedzenú životnosť cca 1-2 roky. Vodič má teda možnosť:

  • buď si nechať odborne svetlomety ošetriť v autoservise (cca 50 €), pričom zbrúsením sa postupne znižuje pevnosť prednej steny svetlometu, zvyšuje sa riziko prasknutia a po asi 3-5 zbrúseniach pravdepodobne kúpiť nové svetlomety (cena 200 - 500 € podľa typu vozidla)
  • vsadiť na sadu na leštenie svetlometov (13 € + poštovné) - ošetriť svetlá svojpomocne s vedomým, že postup vydrží približne 1 - 1,5 roka. A potom bude treba zakúpiť ďalšiu sadu a svetlomety znovu ošetriť.

Lacnejšie mi to stále vychádza pri druhej možnosti. Hoci trvácnosť laku z autoservisu je určite vyššia, zároveň je však aj cena vyššia. A mínusom je tiež opakované zbrusovanie / stenčovanie povrchu svetlometu.

Linky

Máte otázku?

Synet.sk

Profesionálna tvorba webových aplikácií a riešení na mieru. Konzultačné služby.

Demo

Kontakt


https://synet.sk